Vanligen lär man sig att stava främst genom repetition. D.v.s. att man upprepar intrycket av en korrekt stavning antingen genom att läsa och på så sätt exponeras för ordens stavning eller genom att träna stavning och repetera tills det blir rätt.
Om man vill lära sig att stava rätt lite snabbare än genom att bara repetera finns det lite trix man kan använda sig av. Man kan naturligtvis försöka hitta på minnesramsor om det är några vissa ord som man ofta stavar fel på t.ex. ”Alltid stavas alltid med två l men aldrig stavas aldrig med två l.
Att försöka göra melodiska ramsor av bokstäverna i ett ord kanske också kan underlätta inlärning eller åtminstone göra det lite roligare att repetera.
Om man ska lära sig att stava ord på ett språk som man inte har någon relation till så kanske man t.o.m. kan behöva skapa en minnesbild för varje bokstav och sedan länka ihop bokstäverna med länkmetoden.
Men ofta handlar det om att man för ett visst ord tenderar att göra samma fel varje gång t.ex. kanske man upprepade gånger är osäker på om det ska vara ett eller två l i den här möbeln som man ställer sina böcker i. Om man då med ersättningsmetoden skapar en minnesbild av det korrekta alternativet t.ex. tänker för att komma ihåg att bokhylla stavas med två l tänker sig en bokhylla fylld med tvål ( två l) så kommer man med stor sannolikhet komma ihåg att bokhylla stavas med två l eftersom man när man säger bokhylla kommer att tänka på bokhyllan med all denna tvål.
Eller om man funderar på om repetera och rapport stavas med ett eller två på så kan man skapa en bild av en man som sitter på en parkeringsplats (p) och repeterar för att komma i håg att det ska vara ett p i repetera och en barnmorska som skriver en rapport om p-piller där p-piller (p-p) får vara ersättningsbilden för två p så kommer vi ihåg att rapport stavas med två p.
Det låter konstigt när man pratar om det såhär, men vi behöver bara se bilderna någon kort sekund för att kunna associera vilket av alternativen det är, och sedan när vi har skrivit rätt några gånger kommer vi att kunna stava till de orden lika lätt som vi stavar till andra ord. Och vi kanske inte ens kommer ihåg vilken minnesbild vi använde med ersättningsmetoden, men vi kommer ihåg stavningen för att det nu är en del av vårt minne.